Dieta na zaparcia u dzieci

dieta na zaparcia u dzieci

Zaparcia u dzieci są powszechnie znanym problemem. O zaparciach mawia się wtedy, jeżeli dziecko oddaje twarde i bolesne stolce bądź jeżeli nie oddaje ich wcale przez kilka kolejnych dni. Wśród wielu przyczyn zaparć, najczęstszą z nich jest niewłaściwa dieta. Istnieje wiele różnych domowych sposobów na zaparcia, jednak jeżeli nie zmienimy zasadniczo diety malucha, przyniosą one oczekiwane rezultaty tylko na pewien czas. By przynieść ulgę cierpiącemu dziecku na stałe, zalecane jest przede wszystkim wprowadzenie właściwej diety na zaparcia u dzieci.

 
Do najczęstszych przyczyn zaparć u dzieci należy nieodpowiednia dieta, czyli dieta bogata w tłuszcze, a uboga w błonnik.
Inne przyczyny to: 
- choroba lub ogólny zły stan
- niewystarczająca ilość ruchu bądź jego całkowity brak
- niestrawności
- alergia
- niedobór żelaza w organizmie
- wstrzymywanie stolca.
 
Do zaparć może doprowadzić spożywanie zbyt dużej ilości słodyczy, ale przede wszystkim winowajcami są tutaj: czekolada oraz pieczywo pszenne oraz spożywanie zbyt małych ilości warzyw i owoców. Zaparcia mogą być również spowodowane piciem zbyt małych ilości płynów.
 
Na zaparcia u niemowląt istnieje wiele sposobów. U maluszka karmionego piersią należy podawać mu 1 - 2 razy / dziennie 2-4 łyżeczek wody lub soku jabłkowego czy śliwkowego. U niemowlęcia karmionego mlekiem modyfikowanym, często wystarczy zmienić je na formułę sojową. Powyżej 4 miesiąca życia, zaleca się podawanie niemowlęciu pokarmów, które bogate są w błonnik, jak np. płatki zbożowe, suszone śliwki lub morele, szpinak.
 
Żeby trwale wyleczyć i zapobiec nawrotom zaparć u dzieci, należy wziąć pod uwagę kilka podstawowych zasad:
1. Niezbędnym jest przyjmowanie zwiększonych ilości płynów (woda lub soki).
2. Dietę dziecka należy wzbogacić o jak najwięcej produktów, zawierających błonnik.
 
Do produktów bogatych w błonnik należą:
- zupy jarzynowe (warzywne)
- produkty pełnoziarniste
- owoce suszone takie jak: figi, śliwki i morele
- ziarna słonecznika
- rodzynki
- warzywa strączkowe
- jogurty naturalne, zawierające bakterie probiotyczne
- owoce wraz ze skórką (winogrona, gruszki, jabłka)
- świeże warzywa
 
Poza powyższymi, zaleca się również podawanie pokarmów takich jak: woda mineralna, kefir, zsiadłe mleko, maślanka, kompot śliwkowy, galaretki owocowe, kisiel, miód, pomidory, kasza gryczana, ziemniaki, wszystkie rośliny strączkowe, otręby, chleb żytni i razowy. Zalecane jest, by na pół godziny przed śniadaniem, podać dziecku do picia szklankę soku z warzyw bądź owoców, przegotowaną wodę z miodem, bądź kompot ze śliwek suszonych. Zaleca się podawanie takich samych płynów w ciągu dnia, pomiędzy posiłkami.  
 
Aby dieta przyniosła oczekiwane rezultaty, zaleca się jednoczesne wykluczenie z diety maluszka produktów które sprzyjają zaparciom, takie jak: biały ryż, potrawy smażone i banany. Ograniczyć powinno się również takie produkty jak: gorące napoje, czarna herbata, kakao, ciastka, słodycze, czekolada, białe pieczywo, jaja, kleik ryżowy i śmietanę.
 
Zachowanie odpowiedniej diety na zaparcia zarówno u dzieci jak i dorosłych jest podstawą, by zapobiec zaparciom. Poza dietą ważnym czynnikiem wspomagającym walkę z zaparciami jest zapewnienie dziecku dużo ruchu, ponieważ ruch wspomaga prawidłową pracę jelit. 

 

 

Zapraszamy do wymiany doświadczeń i informacji na powyższy temat na naszym
forum dyskusyjnym