Dieta bogatoresztkowa - skuteczny sposób na zaparcia u dzieci.

dieta bogatoresztkowa

Dieta bogatoresztkowa inaczej dieta wysokobłonnikowa to niezastąpione narzędzie w walce z zaparciami u dziecka. Wzbogacenie diety dziecka w produkty będące bogatym źródłem błonnika oraz w odpowiednie ilości przyjmowanych przez dziecko płynów sprawiając zmianę konsystencji stolca, tj. rozluźnienie go a co za tym idzie przyspieszenie pasażu jelitowego, dzięki czemu wypróżnienie staje się łatwiejsze i mniej bolesne.

 
Z zaparciem mamy do czynienia wtedy, gdy oddawany przez dziecko stolec jest zbity, natomiast dziecko przy jego oddawaniu męczy się bądź płacze. Powody do niepokoju to:
- wzdęcia
- plamienie bielizny
- wypróżnienia rzadsze niż raz na 3 dni
- krew w kale
- bóle brzucha 
- nieprawidłowy przyrost masy ciała.
 
Nieleczenie zaparć u dziecka może prowadzić do upośledzenia pracy układu pokarmowego oraz do powstawania zalegających w jelitach złogów.
 
Do jednej z najczęstszych przyczyn powstawania zaparć u dzieci należy nieprawidłowa dieta. Zbyt uboga w błonnik dieta, zbyt mała ilość warzyw i owoców, duże ilości słodyczy, czekolady i słodkich napojów sprawia, iż stolce stają się zbite, a ich wydalenie staje się bolesne. Obawiając się bólu dziecko zaczyna wstrzymywać wypróżnianie, co z kolei powoduje powstawanie u dziecka zaparć nawykowych. Dlatego też podstawą leczenia zaparć u dzieci jest wprowadzenie diety bogatoresztkowej.
 
Z diety dziecka powinny zostac wykluczone:
- słodkie napoje
- ciasta
- czekolada
- kakao
- słodycze
- czarna herbata
- białe pieczywo
- kasza manna
- ryż
- kleik ryżowy
- czarne jagody i porzeczki
- śmietana
- smażone i przetworzone potrawy
 
W diecie dziecka powinny się znaleźć:
- kefir
- zsiadłe mleko
- maślanka 
- mleko
- woda mineralna
- miód
- przecierowe soki owocowe
- kisiel
- galaretki owocowe
- kompot śliwkowy
- warzywa takie jak: ogórki, wszystkie rośliny strączkowe, ziemniaki, zielony groszek, kalarepa, rzodkiewka, buraki, rzepa, szczaw i pomidory.
- owoce takie jak: jabłka, rodzynki, figi, śliwki, winogrona, poziomki i agrest.
- otręby
- pieczywo z pełnego ziarna, np. chleb razowy i graham.
- kasze gruboziarniste typu: gryczana, pęczak i jaglana.
 
Dziecko będące na diecie bogatoresztkowej, powinno przyjmować odpowiednią ilość płynów, ponieważ woda jest niezbędna dla prawidłowego działania błonnika w świetle przewodu pokarmowego. Należy również pamiętać że nadmiar błonnika może zaburzać wchlanianie wapnia i żelaza, dlatego też należy zadbać odpowiednio o właściwe przyjmowanie pokarmów bogatych w te mikroelementy.
 
Dieta dziecka które cierpi na zaparcia nawykowe, musi zawierać:
- pokarmy zawierające wapń: jogurty i serki, mleko, ryby, buraki i brokuły, natka pietruszki, suszone owoce (migdały, figi, ziarna słonecznika, soi oraz dyni;
- pokarmy zaiwerające żelazo: mleko, brokuły i kalafiory, pomidory, ziemniaki, szpinak, ryby, orzechy, pełnoziarniste pieczywo, czerwone mięso (wołowina, cielęcina), żółtko jaja kurzego.
 
Przeważnie samo wprowadzenie diety bogatoresztkowej przynosi oczekiwane rezultaty i skutecznie eliminuje występowanie zaparć u dzieci. Jeżeli jednak pomimo zmian w odżywianiu naszego dziecka, nie następuje żadna poprawa, należy dalej poszukiwać przyczyn występowania u dziecka problemów z wypróżnianiem się. 
Zdarza się że zaparcia nawykowe mają podłoże emocjonalne bądź genetyczne.

 

Zapraszamy do wymiany doświadczeń i informacji na powyższy temat na naszym
forum dyskusyjnym