Pielęgnacja wcześniaka

Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez darkangel » Śr cze 06, 2012 2:49 pm

[ img ]


Dzieci narodzone przedwcześnie różnią się. Czym? Zwykle są mniejsze, drobniejsze i delikatniejsze, często też bardziej podatne na choroby aniżeli dzieci urodzone w terminie. Czy zasady pielęgnacji dzieciaczków przedwcześnie urodzonych różni się czymś od pielęgnacji Bobasa, który przyszedł na świat w terminie??
Zapraszam do pogaduch o pielęgnacji wcześniaków!!
Avatar użytkownika
darkangel
Moderator
Moderator
 
Posty: 4045
Dołączył(a): N kwi 22, 2012 10:01 pm
Lokalizacja: W siedmiomilowym lesie :)
Pochwały: 2
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez Marcheweczka© » So lip 14, 2012 6:14 pm

Organizmy wcześniaków jest jeszcze niedojrzały. Najczęściej ich ciało pokryte jest jeszcze meszkiem. Dzieci te są szczupłe i brak im wykształconej tkanki tłuszczowej, mają cienką półprzezroczystą skórę, spod której widać siateczkę naczyń krwionośnych. Ze względu na niedojrzałość wcześniaki muszą przez jakiś czas pozostać w szpitalu, dzięki czemu rodzice mogą skrupulatnie przygotować się do przyjęcia maluszka w domu.


Przewijanie wcześniaka
Jak wcześniej wspomniano wcześniak ma skórę cieńszą i delikatniejszą niż noworodki urodzone o czasie. Również warstwa rogowa oraz gruczoły nie są jeszcze w pełni wykształcone, jednak przy prawidłowej pielęgnacji uda się zachować jej zdrowie. Szczególnej uwagi wymaga pupa malucha gdyż styka się ona z wydzielinami - moczem i kałem. Aby zapobiec odparzeniom, tetrową pieluszkę należy wymieniać zaraz po tym jak maluch ją zabrudzi (moczem lub kupką), a pieluszkę jednorazową co 2 – 3 godziny (jeśli zrobi kupkę od razu). Przy każdej zmianie pieluszki zabrudzoną pupę należy przetrzeć nawilżaną chusteczką lub wacikiem z ciepłą wodą. Następnie delikatnie osuszyć (nie wolno pocierać, jedynie dotykać suchym ręcznikiem lub pieluszką). Przed założeniem czystej pieluszki warto pupę posmarować maścią lub kremem ochronnym. W przypadku np. uczulenia na tego typu kosmetyki można skorzystać ze sprawdzonych metod naszych babć i miejsca najbardziej narażone na odparzenia (pupa i pachwiny) posypać obfitą ilością mąki ziemniaczanej.


Kąpiel wcześniaka
Maluszka urodzonego przed czasem należy stopniowo przyzwyczajać do kąpieli. Trzeba pamiętać, że wcześniaki szybko ulegają wychłodzeniu dlatego do kąpieli trzeba się odpowiednio przygotować. Temperatura w pomieszczeniu powinna wynosić 24-26 ͦ C
wcześniej należy przygotować też ubranka, w które chcemy ubrać dziecko. Początkowo najlepiej ograniczyć się do przemycia na przewijaku wilgotną gazą lub miękką gąbeczką. Po kąpieli noworodka musimy dokładnie osuszyć (nie wolno pocierać skóry tylko delikatnie dotykać). Następnie nawilżamy skórę ( również główkę) oliwką przeznaczoną dla niemowląt i szybko ale delikatnie ubieramy.



Ubieranie wcześniaka
Ponieważ dzieci urodzone przed czasem są mniejsze i szczuplejsze od swoich rówieśników urodzonych o czasie, dlatego nie wszystkie ubranka w sklepach będą na nie pasowały.
Na szczęście powstaje coraz więcej sklepów, które oferują odzież dla wcześniaków. Również w internecie można znaleźć duży wybór akcesoriów przystosowanych dla bardzo małych dzieci. Sama czynność ubierania wcześniaka nie różni się znacząco od ubierania urodzonego o czasie malucha. Oczywiście wymaga większej ostrożności i delikatności. Jednak jeśli zostaną one zachowane, maluszka na pewno nic nie zaboli i będzie czuł się bezpiecznie.


Noszenie wcześniaków
Maluchy urodzone przed czasem j mogą mieć problemy z utrzymywaniem główki dłużej niż ich rówieśnicy urodzeni o czasie, dlatego trzeba bardzo na to uważać. Dziecko powinno być podnoszone powoli i delikatnie, najlepiej w taki sposób aby jego rączki i nóżki znajdywały się blisko tułowia. Należy do noworodka przemawiać, stonowanym tonem i czule go przytulać, wszystko to daje mu poczucie bezpieczeństwa. Często słyszy się o tzw. pozycji kołyskowej – dziecko trzymamy w taki sposób, że plecki skierowane są do nas jedna ręką trzymamy noworodka za klatkę piersiowa, druga ręka podtrzymuje pupę i nóżki malucha – pozycja jest bardzo wygodna, ale odpowiednia dla trochę „starszych” wcześniaków.
Avatar użytkownika
Marcheweczka©
Moderator
Moderator
 
Posty: 627
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): Pt maja 04, 2012 6:41 pm
Lokalizacja: LHR
Pochwały: 87
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez darkangel » Śr wrz 26, 2012 2:36 pm

Podobno wcześniaki im częściej przytulane i otoczone większą troską tym szybciej dochodzą do siebie :neutral:
Co o tym sądzicie??
Avatar użytkownika
darkangel
Moderator
Moderator
 
Posty: 4045
Dołączył(a): N kwi 22, 2012 10:01 pm
Lokalizacja: W siedmiomilowym lesie :)
Pochwały: 2
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez evelina » Cz wrz 27, 2012 6:14 pm

Dokładnie tak jest. Dzieci otoczone większą troską szybciej mówią, szybciej chodzą :fiufiu:
chociaż swoją drogą też od dziecka zależy :pstryka_palcami:
Avatar użytkownika
evelina
Mamuśka
 
Posty: 775
Dołączył(a): Cz cze 07, 2012 8:19 pm
Pochwały: 19
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez mala_mi » Cz wrz 27, 2012 7:23 pm

evelina napisał(a):Dokładnie tak jest. Dzieci otoczone większą troską szybciej mówią, szybciej chodzą :fiufiu:
chociaż swoją drogą też od dziecka zależy :pstryka_palcami:

kuba mowi duzo jak an swoje "wiek" ale chodzic nie chce;) tylko przy meblach scianie za reke niet
staram sie do niego bardzo duzo mowić i go uczyc:)
Avatar użytkownika
mala_mi
Mamuśka
 
Posty: 440
Dołączył(a): Wt lip 31, 2012 10:00 pm
Pochwały: 24
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez evelina » Cz wrz 27, 2012 7:53 pm

no to super! Brawo dla Kubusia! Co do chodzenia, nie przejmuj się tym aż tak, przyjdzie jego czas i wstanie i pójdzie :wariat:
Avatar użytkownika
evelina
Mamuśka
 
Posty: 775
Dołączył(a): Cz cze 07, 2012 8:19 pm
Pochwały: 19
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez darkangel » Cz wrz 27, 2012 8:17 pm

mala_mi napisał(a):
evelina napisał(a):Dokładnie tak jest. Dzieci otoczone większą troską szybciej mówią, szybciej chodzą :fiufiu:
chociaż swoją drogą też od dziecka zależy :pstryka_palcami:

kuba mowi duzo jak an swoje "wiek" ale chodzic nie chce;) tylko przy meblach scianie za reke niet
staram sie do niego bardzo duzo mowić i go uczyc:)

Super kochana, że dużo mówi, niedługo będziesz mogła z nim normalnie dialogi prowadzić :wariat:
Avatar użytkownika
darkangel
Moderator
Moderator
 
Posty: 4045
Dołączył(a): N kwi 22, 2012 10:01 pm
Lokalizacja: W siedmiomilowym lesie :)
Pochwały: 2
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez mala_mi » Cz wrz 27, 2012 10:14 pm

noo tylko dalej mama nie chce mowic ale zauwazylam ze on to robi specjalnie:) bo kilka razy sie smialismy jak na"powiedz mama" mowil"tata " i to załapał ;) jak jestem sama z nim to mu sie wyrwie hehe ale jak jest "widownia"to niee hehe
Avatar użytkownika
mala_mi
Mamuśka
 
Posty: 440
Dołączył(a): Wt lip 31, 2012 10:00 pm
Pochwały: 24
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez darkangel » Cz wrz 27, 2012 10:24 pm

mala_mi napisał(a):noo tylko dalej mama nie chce mowic ale zauwazylam ze on to robi specjalnie:) bo kilka razy sie smialismy jak na"powiedz mama" mowil"tata " i to załapał ;) jak jestem sama z nim to mu sie wyrwie hehe ale jak jest "widownia"to niee hehe

no bo dziecku w tym wieku kształtuje sie poczucie humoru :happy:
Dobrze ze maluch taki radosny :zab:

Moja mówi "mama" i tata czasem się zdarzy też, ale są dni kiedy mówi jednym ciągiem "mamamamamam" albo "tatatatata" hehe...
Avatar użytkownika
darkangel
Moderator
Moderator
 
Posty: 4045
Dołączył(a): N kwi 22, 2012 10:01 pm
Lokalizacja: W siedmiomilowym lesie :)
Pochwały: 2
 

Re: Pielęgnacja wcześniaka

Postprzez mala_mi » Cz wrz 27, 2012 10:33 pm

kuba bedzie gadula po mnie:D
najbardziej lubi tata, potem baba, czasami mama;), "da", " ma" - wzursza ramionami ( nie ma;) ), "dzidzi" jak widzi jakies dziecko, " brum brum", no i "bach" jak sie uderzy albo przewroci zawszewola "bach", "be"- jak mu nie pozwole do buzi cos dac ;) , "pa pa"
nauczylam go już dawać cześć, pokazywac w ksiazeczkach zwierzatka, dzieci, mowie mu przyniesc pileczke to szuka i przyniesie hehe albo przynies autko:) jak sie pytam gdzie ma uszko to pokaze a jak nosek to nie pokazuje paluchem a dmucha hehe
ahh moje kochane malenstwo juz takie duze!!!

-- Cz wrz 27, 2012 10:36 pm --

ostatnio jak bylismy u tej nowej pediatry to dal popis hehe rozgadal sie a ona w szoku byla ze tyle nawija bo on zawsze nam pokazuje lampy zaswiecony bo pytamy gdzie jest siwateko a ona miala kilka i jak poakze zawsze mowi "jeeeeeeeeeeeee" to chyba jego "jest" bo jak chowamy pileczke pod kocyk i jak wyciagnie to tez tak krzyczy:D no i pilke miala w gabinecie to jechał " bach da" , "bach da":D
Avatar użytkownika
mala_mi
Mamuśka
 
Posty: 440
Dołączył(a): Wt lip 31, 2012 10:00 pm
Pochwały: 24
 
 
Następna strona

Powrót do Wcześniaki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron