Sprawdzone sposoby na spadek formy w ciąży

Nudności podczas ciąży

Wiele typowych ciążowych dolegliwości może mieć znaczny wpływ na nastroje oraz samopoczucie przyszłej mamy. Warto więc wiedzieć, jak sobie  z nimi skutecznie radzić, by je zmniejszyć bądź całkowicie się pozbyć:

NUDNOŚCI I WYMIOTY – Zazwyczaj mawia się o tzw. „porannych mdłościach”, jednak bardzo często nazwa ta jest myląca. Naturalnie najczęściej mogą one dokuczyć o tej porze dnia, jednakże bardzo często też zdarza się iż mogą się one rozpocząć w południe lub wieczorem. 
 
W celu ograniczenia ich:
  • Rano staraj się wstawać powoli, zanim wstaniesz zjedz jakikolwiek lekki posiłek bez zbędnego pośpiechu. Mogą to być np. biszkopty, sucharki, kromka chleba, herbatnik, krakers lub banan. Dlatego staraj się mieć zawsze je pod ręką po przebudzeniu.
  • Staraj się jeść w mniejszych porcjach, ale za to częściej. Pomiędzy jednym a drugim posiłkiem staraj się pić wodę niegazowaną, niskosodową bądź herbatki owocowe i ziołowe, np. herbatkę imbirową.
  • Staraj się pamiętać o drobnych przekąskach pomiędzy posiłkami, takich jak: migdały, orzechy czy owoce suszone.
  • Staraj się unikać ostrych intensywnych zapachów, wietrz mieszkanie, gotuj przy otwartym oknie, unikaj miejsc gdzie można się spodziewać ostrych zapachów, takie jak np. stacja paliw, lub drogeria.
  • Przyjmuj preparaty dla kobiet ciężarnych, które zawierają magnez i witaminę B6 (z pomocą lekarza ustalisz dawkę)
UWAGA: Jeżeli nudności są wyjątkowo silne i uciążliwe oraz powodują wymioty nawet do kilku razy na dobę, a ty odczuwasz po nich osłabienie, drżenie mięśni i dreszcze – NIEZWŁOCZNIE ZGŁOŚ SIĘ NA IP LUB DO SWOJEGO LEKARZA PROWADZĄCEGO.
 
ZGAGA  - wzrastający poziom hormonu ciążowego progesteronu oraz relaksyny może powodować rozluźnienie mięśnia zamykającego ujście przełyku (zwieracze przełyku) do żołądka. Poprzez tę szparę może przedostawać się kwaśna częściowo strawiona treść żołądkowa, która wywołuje nieprzyjemne pieczenie w przełyku, czyli zgagę.  Uczucie zgagi może towarzyszyć ci aż do chwili porodu.
 
Aby odczuć ulgę:
  • Staraj się jeść jak najczęściej, nawet do 5 lub 6 razy dziennie i częściej, ale za to niewielkie porcje.
  • Unikaj tłustych, kwaśnych, pikantnych oraz bardzo gorących potraw i ostrych przypraw a także słodyczy w swoim jadłospisie . Odstaw kawę, alkohol oraz napoje gazowane.
  • Nie kładź się tuż po obfitym posiłku. Kolację zjedz co najmniej 2 godziny przed snem.
  • Staraj się spać i odpoczywać z dodatkową poduszką pod głową, tak by głowa była ułożona wyżej niż reszta ciała.
  • W ciągu dnia możesz pić wywar z siemienia lnianego. W celu jego przyrządzenia należy 2 łyżki siemienia lnianego zalać wrzątkiem, przykryć talerzykiem i odstawić przykrytą na 8 godzin. Tak przyrządzona mikstura jest gotowa do picia.
  • Możesz stosować wszystkie mleczka neutralizujące kwaśną treść żołądka, takie jak np. Gaviscon, Maalox, Alumag, Alugastrin i inne. Możesz również stosować w tym celu tabletki Rennie, do ssania.
  • Pij dużo wody niegazowanej, ale nie w trakcie posiłku. Możesz spróbować wypić szklankę mleka. Czasem pomaga.
 
ZAPARCIA – Hormony ciążowe mogą również powodować uciążliwe zaparcia, ponieważ spowalniają one znacznie perystaltykę jelit. Sytuację może dodatkowo nasilić zmniejszona ilość ruchu.
 
Aby poradzić sobie z zaparciami:
  • Staraj się ograniczyć spożycie produktów przetworzonych, m.in. takich jak: maślane bułki, ciastka, paluszki, chipsy, białe pieczywo i inne.
  • Postaraj się pić dużo wody mineralnej niegazowanej oraz świeżo przetartych lub wyciśniętych soków owocowych i warzywnych.
  • Staraj się wybierać produkty bogate w błonnik (zielone warzywa oraz produkty z pełnego ziarna).
  • Możesz przegryzać suszone śliwki a do sałatek dodawać otręby pszenne, jednak nie więcej niż 3 łyżki / dzień.
  • Zwiększ ruch – zalecane sporty dla kobiet w ciąży to joga, pływanie i pilaste. Zalecane są również codzienne spacery. Poprawi to pracę jelit i pomoże przynieść znaczną ulgę w przypadku zaparć.
  • Sprawdzonym przez kobiety w ciąży sposobem na zaparcia jest spożywanie 2 -3 kiwi dziennie.
 
ŻYLAKI I HEMOROIDY – są dość uciążliwymi przypadłościami, zdarzającymi się w ciąży.
 
Aby zniwelować ich uciążliwość:
  • Staraj się unikać zaparć, codziennie odwiedzaj toaletę.
  • Nie zakładaj nogi na nogę, to powoduje ucisk na żyły, utrudnienie krążenia w nogach a co za tym idzie żylaki.
  • Staraj się odpoczywać kilka razy na dzień z nogami uniesionymi do góry.
  • Unikaj długiego stania lub siedzenia.
  • Staraj się nosić bieliznę nie uciskającą, a w razie potrzeby nosić specjalne rajstopy przeciwżylakowe – zakłada się je na leżąco.
  • Rób chłodne kąpiele nogom na wieczór, to powinno przynieść ulgę oraz zmniejszyć obrzęk nóg po całym dniu.
 
BÓLE KRĘGOSŁUPA – potrafią być niemniej uciążliwe niż wszystkie pozostałe dolegliwości okresu ciąży.
 
Aby zniwelować bóle kręgosłupa:
  • W przypadku gdy masz pracę siedzącą, staraj się robić co pół godziny przerwy. Wstań i pospaceruj trochę.
  • Noś wygodne obuwie, staraj się nie zakładać obuwia na wysokich obcasach, gdyż właśnie teraz zmienia się środek ciężkości twojego ciała i kręgosłup jest szczególnie narażony na obciążenie. W domu natomiast staraj się jak najwięcej chodzić boso.
  • Staraj się nie dźwigać, schylając się uginaj nogi lub kucaj. Na zakupy kup wózek, torebkę-plecak, lub po prostu zabierz ze sobą swojego partnera.
  • Staraj się odpoczywać na boku z poduszką wsuniętą pod brzuszek albo w pozycji półsiedzącej.
 
SKURCZE ŁYDEK – najczęściej wskazują one na niedobór potasu lub magnezu w organizmie.
 
Aby temu przeciwdziałać:
  • Nie dopuszczaj do tego by marzły ci nogi, jeżeli jest to konieczne, śpij w skarpetkach.
  • Staraj się parę razy dziennie masować łydki od stóp w kierunku kolan lub poproś o to swojego partnera.
  • Wykonuj gimnastykę stóp.
  • Staraj się dostarczyć organizmowi magnezu i potasu. Cennym źródłem potasu i magnezu są: banany, pomidory, płatki owsiane, gruba kasza, orzechy, pestki (np. dynia lub słonecznik), jabłka oraz ciemna czekolada.
 
KŁOPOTY ZE SNEM – często zdarza się że kobiety w ciąży pod wpływem hormonów mają kłopoty z zaśnięciem
 
Aby ich uniknąć lub zmniejszyć je:
  • Staraj się nie spać na plecach lecz na boku, gdyż powiększająca się macica naciska na pęcherz i naczynia krwionośne, przy czym może utrudnić krążenie krwi oraz oddychanie.
  • Staraj się zrezygnować z używek, typu kawa i mocna czarna herbata. 
  • Wypij kubek ciepłego mleka, które zawiera aminokwasy, ułatwiające zasypianie. Zaleca się również napar z melisy.
 
ZMĘCZENIE – ciąża dla organizmu jest bardzo dużym obciążeniem. Nic więc dziwnego, że dopada cię zmęczenie
 
Aby złagodzić objawy:
  • Staraj się robić sobie nawet krótkie przerwy, gdy pracujesz.
  • Zamiast kawy pij wodę.
  • Pobłażaj sobie. Nawet 10 minut drzemki może pomóc zregenerować potrzebne siły.
 
 
UWAGA! CZĘSTE WIZYTY W TOALECIE! – nie są one problemem bądź przykrą dolegliwością. W ciąży macica powiększa się i zaczyna uciskać na pęcherz, w związku z czym i nerki zaczynają pracować intensywniej, ponieważ układ moczowy oczyszcza z produktów przemiany materii organizm matki i maluszka. Zwiększoną potrzebę odwiedzania toalety możesz odczuwać najbardziej dotkliwie w pierwszych trzech miesiącach oraz pod koniec ciąży. Powinieneś zatem:
 
  • Zwiększyć częstotliwość odwiedzania toalety i korzystać z niej tyle razy, ile zajdzie potrzeba, gdyż powstrzymując mocz, możesz doprowadzić do infekcji dróg moczowych co jest niewskazane dla zdrowia twojego jak i dla zdrowia maluszka.
  • Nie ograniczaj ilości wypijanych płynów. W ciąży powinno się wypijać około 2 litrów dziennie.
  • Należy wyczulić się szczególnie jeśli chodzi o nawet najmniejsze objawy zapalenia lub jakiejkolwiek infekcji dróg moczowych oraz natychmiast je zacząć leczyć.
  • W przypadku bolesnego parcia na pęcherz, pieczenia i bólu podczas oddawania moczu należy niezwłocznie udać się do lekarza.

 

Zapraszamy do wymiany doświadczeń i informacji na powyższy temat na naszym
forum dyskusyjnym