Być pięknym i zdrowym w ciąży

Odżywianie w ciąży

Okres ciąży stwarza odpowiednie okoliczności oraz powody ku temu, by się pozbyć wszelkich złych nawyków żywieniowych, rzucić nałogi oraz żeby rozpocząć regularną pielęgnację swojego ciała. Już teraz możesz wiele zrobić, żeby uzyskać piękny wygląd oraz doskonałą formę po porodzie.

ODŻYWIANIE – Przez całą ciążę, kobieta nie powinna przybrać na wadze więcej niż 10-15 kg. Nadwaga jest niebezpieczna oraz może sprzyjać cukrzycy ciążowej oraz nadciśnieniu, natomiast po narodzinach dziecka bardzo ciężko jest zrzucić zbędne kilogramy. W zasadzie jadłospis kobiet w ciąży powinien zawierać 3-5 urozmaiconych, świeżych i zdrowych posiłków dziennie. Zaleca się jeść regularnie oraz unikać wysoko przetworzonych i tłustych pokarmów.

Dieta kobiety w ciąży powinna zawierać przede wszystkim dużo owoców, warzyw oraz nabiału, jak np. mleko i jego przetwory oraz jaja, gdyż są one bogatym źródłem wapnia. Wapń jest niezbędnym pierwiastkiem, odpowiedzialnym za budowę kości oraz za prawidłowe działanie układu nerwowego, mięśni i serca dziecka.

Nie zapominaj również o takich produktach jak: chude mięso, drób i ryby, najlepiej tłuste ryby morskie takie jak: halibut, łosoś, sardynki i tuńczyk, ponieważ zawierają największe ilości kwasów tłuszczowych omega-3, które niezbędne są do rozwoju układu nerwowego oraz mózgu maluszka.

By budowa kości, mięśni oraz organów wewnętrznych przebiegała bez zakłóceń, w diecie ciężarnej powinno znaleźć się białko. Cenne jego źródła to: czerwone i białe mięso, ryby, mleko, sery białe i żółte, jogurty, jaja, orzechy i warzywa strączkowe. Warzywa strączkowe zawierają dodatkowo również inne cenne składniki odżywcze, jak np. fosfor, który jest pierwiastkiem niezbędnym do budowy kości, witaminę B6, błonnik oraz wapń.

Niezwykle istotnym składnikiem w diecie kobiety w ciąży jest kwas foliowy, który należy przyjmować regularnie w tabletkach bądź w produktach. Odpowiada on za obniżenie ryzyka wad układu oraz cewy nerwowej u maluszka. Jego źródła to: płatki owsiane, brokuły, natka pietruszki, cukinia, ciemnozielone warzywa liściowe takie jak: sałata, botwina i szpinak, papryka oraz pomarańcze.

Kolejnym niezbędnym składnikiem pożywienia jest żelazo, które wchodzi w skład hemoglobiny, ta z kolei ma za zadanie dostarczać tlen do komórek oraz chronić organizm przed anemią. Najwięcej żelaza zawierają: czerwone mięso, np. chuda wołowina, żółtka oraz ciemnozielone warzywa typu: brokuły lub szpinak, czy suszone morele.

Nie zapomnij o tym, by odpowiednio nawadniać organizm. Zaleca się picie niegazowanej wody mineralnej oraz świeżo wyciśniętych soków owocowych i warzywnych.

PIELĘGNACJA – kobieta może być piękna również w okresie ciąży. Podwyższony poziom estrogenów (żeńskie hormony płciowe) w organizmie, sprawia, iż poprawia się wygląd skóry, staje się ona lepiej dotleniona i bardziej sprężysta niż dotychczas, a problemy dermatologiczne w większości zanikają. Organizm kobiet w ciąży ma inne potrzeby i wymagania niż dotychczas. Zatem dobrze jest się nauczyć go prawidłowo pielęgnować.

Pielęgnacja ciała – kobietom w ciąży zaleca się prysznic zamiast kąpieli w wannie, natomiast do mycia zalecane jest delikatne niebarwione mydło. Przynajmniej raz na tydzień można zrobić peeling całego ciała, dzięki czemu skóra będzie lepiej wchłaniać składniki preparatów pielęgnacyjnych. Kłopotem może być skóra sucha, która w ciąży przesusza się jeszcze bardziej, przez co bywa jeszcze podatniejsza na wszelkie podrażnienia. Zaleca się stosowanie odpowiednich kremów nawilżających, najlepiej bezzapachowych oraz nie zawierających barwników. W ciąży odradza się stanowczo stosowanie kosmetyków silnie działających, zawierających kwasy owocowe, retinol, lub witaminy A lub C. Nie zaleca się również w ciąży zabiegów przy użyciu lasera oraz prądów, silnie złuszczających oraz zamykających naczynka. Należy zrezygnować z opalania, ponieważ nadmiar ciepła może powodować zasłabnięcie, a skutkiem działania promieni słonecznych mogą być przebarwienia na twarzy, tzw. ostuda, pojawiająca się wskutek wydzielania hormonów w ciąży.

Pielęgnacja piersi i brzucha – w czasie ciąży wygląd piersi i brzucha zmienia się. Piersi stają się większe, nabrzmiałe i bolesne a brodawki sutkowe i ich otoczki ciemnieją. Żeńskie hormony płciowe estrogeny powodują, iż tkanka łączna znajdująca się pod ich skórą staje się bardziej rozciągliwa i elastyczna, jednakże pomimo to zaleca się wykonywanie specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych począwszy już od pierwszych tygodni ciąży. Skórę piersi należy masować pod prysznicem na zmianę ciepłą i zimną wodą. Zaleca się stosowanie odpowiednich kremów dla kobiet w ciąży, do pielęgnacji brzucha i biustu. Pomogą one zwiększyć jędrność skóry oraz zapobiegnąć powstawaniu rozstępów.

Pielęgnacja nóg – bardzo często w ciąży zdarza się dolegliwość obrzęku nóg, spowodowana dużym przyrostem wagi oraz zatrzymaniem wody w organizmie. Zaleca się  moczyć nogi w solach kosmetycznych bądź w naparach z ziół, takich jak: dziurawiec, kora dębu lub nagietek. Ulgę przynosi również zastosowanie żelu chłodzącego, wmasowanego w stopy oraz codzienne spacery. Należy uważać szczególnie na to by: nie nosić ciasnego obuwia, o śliskiej podeszwie ani na obcasie, ponieważ obcas powyżej 5 cm powoduje blokadę mięśni łydek, co może powodować  przykre i bolesne skurcze.

Pielęgnacja zębów – o zęby należy zadbać jeszcze przed ciążą, mimo że zęby można leczyć również w trakcie ciąży, ponieważ znieczulenie stosowane w tej ilości nie jest szkodliwe dla dziecka. Odradza się wykonywanie zabiegów stomatologicznych takich jak np. ekstrakcja.

 

Zapraszamy do wymiany doświadczeń i informacji na powyższy temat na naszym
forum dyskusyjnym